Állásajánlatok
A koronavírus járvány hatása a légszennyezettségre
A koronavírus járvány hatása a légszennyezettségre

Néhány városban és régióban a légszennyező anyagok és az üvegházgázok szintje jelentős csökkenést mutat, mivel a koronavírus életünk minden területét érinti, beleértve a közlekedés minden formáját és az ipari működést. New York-i kutatók szerint a korai eredményeik azt mutatták, hogy elsősorban az autók által kibocsátott szén-monoxid mennyisége közel 50%-kal csökkent az előző évhez képest. A bolygó üvegházgáz-CO2-kibocsátása szintén hirtelen csökkenésnek indult. Azonban az előrejelzések szerint, pandémia után egyértelműen gyors emelkedés várható. A globális gazdasági aktivitás visszaesésével a koronavírus világjárvány eredményeként aligha meglepő, hogy az energiával és a szállítással kapcsolatos különféle gázok kibocsátása csökkenni fog. A kutatók szerint májusra, amikor a levelek bomlásának köszönhetően a szén-dioxid-kibocsátás eléri a csúcspontját. A valaha feljegyzett legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás várható az egy évtizeddel ezelőtti pénzügyi válság óta.

A március közepén, New Yorkban összegyűjtött adatok arra utalnak, hogy a felesleges utazások megfékezésére vonatkozó utasítások jelentős hatással vannak. A forgalom szintje a városban a becslések szerint 35% -kal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. A Columbia Egyetem kutatói szerint a szén-monoxid-kibocsátás, elsősorban autók és teherautók miatt, ezen a héten kb. 50% -kal esett vissza. "New Yorkban kivételesen magas szén-monoxid-szám volt mérhető az elmúlt másfél évben" - mondta Róisín Commane, a Columbia University munkatársa, New York légszennyezését monitorozó kutató. A Carbon Brief éghajlati weboldalán elvégzett elemzés szerint Kínában két hét alatt 25%-kal csökkent az energiafelhasználás és a kibocsátás. Ez a szakértők szerint valószínűleg az egész kínai szén-dioxid-kibocsátás mintegy 1%-os csökkenését eredményezi idén. Mind Kínában, mind Észak-Olaszországban szintén jelentős nitrogén-dioxid-csökkenés volt tapasztalható, ami a kevesebb autóhasználatnak és ipari tevékenységnek köszönhető. 

A légi közlekedés megállt, és emberek milliói dolgoznak otthonról, és valószínűleg számos ország különböző kibocsátása ugyanily módon lefelé halad. Miközben az otthoni munkavégzés valószínűleg növeli a ház fűtés költségeit és a villamos energia felhasználását, az ingázás megfékezése és a gazdaságok általános lelassulása valószínűleg hatással lesz az általános kibocsátásra.

"Ez attól függ, hogy mennyi ideig tart a világjárvány, és milyen széles körű a gazdasági visszaesés, különösen az Egyesült Államokban. De valószínű, hogy ebben az évben látunk valamit a globális kibocsátásban" - mondta Corinne Le Quéré, az egyetem professzora. Kelet-Anglia. A szén-dioxid-kibocsátás és a levegőszennyezés mértékét valószínűleg nagyban megváltoztatja az, hogy a kormányok úgy döntenek, hogy újból ösztönzik gazdaságukat, amikor a járvány enyhül. A globális pénzügyi összeomlás után a 2008–2009-es időszakban a szén-dioxid-kibocsátás 5%-kal nőtt a fosszilis tüzelőanyagok felhasználását ösztönző akciók eredményeként.

Forrás: BBC News Science & Environment

Szerző: Matt McGrath

Eredeti cikk ITT olasvaható

Elolvastam és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!