A jelenleg hatályos energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény egy közelmúltban társadalmi egyeztetésre bocsátott törvénymódosító javaslata alapján, több változás is várható ezen a területen a közeljövőben. A következőkben sorba vesszük a teljesség igénye nélkül a legfontosabb változásokat:
Eddig egységesen minden EKR-kötelezettre ugyanazok az éves megtakarítási mértékek vonatkoztak, de a törvénymódosítás 2025-ben és 2026-ban különbséget tenne az áram- és földgázkereskedők, az egyetemes szolgáltatók, valamint az üzemanyagot végső fogyasztók felé értékesítők között. Utóbbiakra nem vonatkozna 2025-re és 2026-ra annyira jelentős megtakarítás-növekedés, mint a többi kötelezettre. Aztán 2027-től kezdve egységes lenne a kötelezettség mértéke minden érintettre, és jócskán nyílna az olló a jelenleg hatályos, egyre csökkenő energiamegtakarítási mérték és a tervezett mérték között. Amint láthatjuk: 2028-ban, 2029-ben és 2030-ban a többszöröse lenne a kötelezően előírt energiamegtakarítás éves mértéke annak, mint ami a hatályos törvényben szerepel.
További változás , hogy a törvénymódosítás szerint nem auditálható és nem hitelesíthető az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerben (EKR) az alábbi intézkedésekből származó energiamegtakarítás:
a) üzemanyag adalékolásából származó energiamegtakarítás,
b) gépjármű abroncsnyomás korrekciójával elért energiamegtakarítás,
c) perlátor felszereléséből vagy cseréjéből származó energiamegtakarítás,
d) világításkorszerűsítés esetén az egyes veszélyes anyagok elektromos és elektronikus berendezésekben való alkalmazásának korlátozásáról szóló kormányrendeletben foglaltaknak nem megfelelő világítótestekkel végrehajtott világításkorszerűsítésből származó energiamegtakarítás.
a) a hitelesítés a intézkedés megvalósulását követő 14 hónapig lehetséges (technológiai fejlesztések esetén 18 hónapig)
b) a MEKH (Hivatal) rendszerébe feltöltött Hitelesített Energiamegtakarítások (HEM) ellenőrzése szigorodik, a Hivatalnak a feltöltést követő 10 nap áll rendelkezésre a HEM ellenőrzés alá vonására.
c) újdonság a hitelesítő szervezet felügyeleti díja: "A Hivatal ellenőrzési tevékenységéért a hitelesítő szervezet felügyeleti díjat köteles fizetni, amelynek mértéke a hitelesített energiamegtakarítások nyilvántartásába felvezetett 1 GJ hitelesített energiamegtakarítás után az energiahatékonysági járulék 0,1 %-a."
A HEM-ek kapcsán fontos változás, hogy a hatályos törvény értelmében ez a korlátozottan forgalomképes vagyoni értékű jog "kizárólag a kötelezett fél részére ruházható át", a módosítás alapján viszont még két fél is megvásárolhatja ezeket: hitelesítő szervezetnek nem minősülő gazdálkodó szervezet, és a Magyar Állam.
A négyévenként kötelező energia auditálás megmarad, de erre kötelezettek köre a vállalatok energiafelhasználásnak megfelelően kerül kialakításra. Új fogalomként bevezetésre kerül a energetikai auditálásra kötelezett gazdálkodó szervezet: "az a gazdálkodó szervezet, amelynek a tárgyévet megelőző három évben az éves energiafelhasználásának átlaga az összes energiahordozót együttvéve meghaladja a 10 TJ-t;”
A törvénytervezetbe külön fejezetként kerül be az adatközpont fogalma és az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség.
Forrás: Portfolio.hu
Több mint 100 elégedett ügyfél – Prudens szakértői szolgáltatás – 105 millió kWh igazolt energiamegtakarítás!